En dikt om Stockholm

Välkommen till Stockholm

Jag tar rulltrappan upp från tunnelbanans skumma mörka korridor

Vandrar ut till en stad full av stressade själar som pratar snabbare än vad klockan slår

Trafikljusen går från grönt, till orange till rött

Till vänster sitter en man som önskar han inte blivit född

Välkommen till Stockholm


Här ska man ha kläder av märken som man inte känner till, och ha lappar istället för mynt

Om man vill bo och leva här, måste man äta det sura äpplet och vara försynt

Jag är född och uppvuxen bland träden i skogarna

Nu lever jag bland människor som lever med knogarna

Välkommen till Stockholm


Ingenting är gratis, utom stanken från en pissoar mitt i stan

Det är ett ställe för vuxna, men inget ställe för ett litet barn

Jag ser ingen som leker, ingen som skrattar

Man blir aldrig nöjd, för det är alltid nåt som fattas

Välkommen till Stockholm

Text: Tommy Derang


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0